top of page
חיפוש

על מנח כפות הרגליים - פלקס או פוינט?


במפרק הקרסול ישנן שתי תנועות:

פלקס - קירוב הבהונות לכיוון השוקיים ושליחת העקבים לפנים

פוינט - הרחקת הבהונות מהשוקיים

כל תנועה היא תוצר הפעלה של שרירים אחרים, ההשפעה המפרקית שלה היא אחרת ולכל אחת יתרונות וחסרונות.


בתנוחות שונות ביוגה כפות הרגליים מנותקות מהרצפה - למשל תנוחות הפוכות (כמו עמידת ראש או עמידת כתפיים) או תנוחות בעמידה על רגל אחת. בתנוחות הללו אני מנחה את התלמידים לעשות פלקס בכף הרגל. למה?


יש לכך מספר סיבות:

  1. כאשר כף הרגל בפלקס, זהו המנח היציב ביותר של מפרק הקרסול. כלומר, המנח שבו יש התאמה מיטבית בין עצמות המפרק ויש מתח של הרצועות ששומר על העצמות מוחזקות היטב יחדיו. מנח זה של כף הרגל נעשה כמובן באמצעות שרירים שמניעים ומחזיקים אותה. כשאנחנו שומרים את הרגל במנח זה אנחנו מחזקים את השרירים שמסייעים בייצוב של הקרסול ובכך עוזרים ליציבות שלו גם במנחים שיש משקל על הרגל (שרירים מייצבים חזקים הם דרך טובה למנוע נקעים).

  2. מפרק הקרסול קשור בקשר אדוק למפרק הברך - דרך עצמות, רצועות ושרירים ששותפים לשני המפרקים ויוצרים השפעה הדדית ביניהם. מה זה אומר? שכאשר מפרק הקרסול יציב הוא ישפיע גם על יציבות מפרק הברך (במיוחד כאשר הברך ישרה).

  3. כשעובדים עם ברכיים ישרות ומוסיפים תנועת פלקס בכף הרגל, אנחנו מגבירים את המתיחה של אחורי הרגליים, מאריכים את השרירים ויכולים להעמיק יותר בחלק מהתנוחות.

  4. שליחה של העקב קדימה כאשר הברך ישרה יוצרת חיבוריות גרמית לאורך הגפה התחתונה ובחלק מהתנוחות החיבוריות מגיעה גם דרך עמוד השדרה ועד הראש. כיוון שהעקב ממוקם באותו קו עם הברך ומפרק הירך, התארכות ממנו מאפשרת להרגיש בצורה ברורה יותר את הקו המחבר בין המפרקים ומאפשרת להגיע להתארכות שיותר חלקי גוף שותפים לה.



מזמינה אתכם להתנסות קטנה בבית (או בשיעורים) עם התחושות השונות שעולות בגוף בשינוי מנחי כף הרגל.

שיהיה שבוע טוב, שלכם,

יעל

347 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page